18.12.2013

Наймасовіший автомобіль Радянського Союзу розробили в Італії

Коли автомобілісти під час розмови кажуть "копійка", у більшості випадків йдеться не про валюту і взагалі не про гроші, вони говорять про  автомобіль ВАЗ-2101 "жигулі", який в народі охрестили "копійкою" через останні цифри в індексі  моделі. Цей, ніби невеликий ззовні, доволі масовий автомобіль уже наскільки звичний нашому оку, що ми навіть у більшості  випадків не звертаємо на нього увагу, особливо тоді, коли він стоїть біля новенької сучасної машини. Ми не замислюємося, чому їх так багато, як ці "старички" можуть так довго "жити", ким машина розроблена і коли? Кажемо просто "копійка" або "жигулі", що значить стареньке радянське авто.

Торпеда ВАЗ-2101 виконана із твердого пластика. Панель приладів в порівнянні із Москвичевською скромна. На ній немає амперметра. А тахометр зявиться лише через кілька років на ВАЗ-2103. Також в автомобілі не був передбачений приймач із заводу і радіопідготовка
Торпеда ВАЗ-2101 виконана із твердого пластика. Панель приладів в порівнянні із Москвичевською скромна. На ній немає амперметра. А тахометр зявиться лише через кілька років на ВАЗ-2103. Також в автомобілі не був передбачений приймач із заводу і радіопідготовка

Але насправді історія звичної нам машини не така вже й проста і не наскільки радянська.

Автомобіль розробили в Італії під маркою FIAT- 124. Ця модель була знаковою  для фірми, бо 1966-го року їхнє дітище визнане кращим автомобілем року за співвідношенням ціни, якості й нових інженерних рішень. В цей час в Радянському Союзі державні фінансисти підрахували, що в населення "на руках"  зосереджено багато грошей. Це дуже невигідно для економіки держави. І готівку збираються вилучити шляхом продажу достатньо дорогого і потрібного товару для людей. Ним став автомобіль. Але в країні, що займала "1/6 суші"планети, вироблялося тільки 3 марки авто (допотопний "Москвич", "горбатий""Запорожець" і "Волга" 1956-го року розробки) і то, м"яко кажучи, далеко не першої свіжості і якості. А те, що серед них не було масового автомобіля, це й так зрозуміло.  

Перші ВАЗ-2101 мали кругле люстерко. Його постачали з Італії як і деякі деталі підвіски та випускної системи. Моделі із круглим люстерком слугували найдешовше. Ці машини не лише мали італійські деталі, а й виробництво машин контролювали в Тольятті італійці
Перші ВАЗ-2101 мали кругле люстерко. Його постачали з Італії як і деякі деталі підвіски та випускної системи. Моделі із круглим люстерком слугували найдешовше. Ці машини не лише мали італійські деталі, а й виробництво машин контролювали в Тольятті італійці

Все ж у м.Тольяті, де був споруджений завод обраного авто, з 1970-го виробляли не точну копію "Фіата", а модернізовану й адаптовану до наших доріг (уже тоді вони були набагато гіршими, ніж у західних сусідів) з трохи зміненою зовнішністю. Автомобіль був спроектований досить вдало. При своїх негабаритних розмірах салон був просторий, (просторіший, ніж у  набагато більшої ззовні п"ятірки BMW 1994-го року) в багажник поміщалося більше, ніж, здавалося, а висока ремонтопридатність і невибагливість машини каже сама про себе, бо й досі ми нерідко зустрічаємо їх на дорогах. У 1972-му на базі "копійки" з"являється "двійка", потім - "трійка" і так далі.

Перші емблеми до ВАЗ зробили в Італії. Італійці припустилися помилки із літерою Я
Перші емблеми до ВАЗ зробили в Італії. Італійці припустилися помилки із літерою Я

Конструкція ВАЗ-2101. Автомобіль має дуже вдало влаштований. Хоча машина ззовні менша за радянського "Москвича" цього ж класу, салон має більший. Зручніше сидіти на задньому сидінні. Багажник також спроектований італійцями дуже практично. Бак для пального розташований праворуч, а запаска - ліворуч. Якщо в дорозі  одне з коліс пробється, то запаску витягнути навіть із повного багажника неважко
Конструкція ВАЗ-2101. Автомобіль має дуже вдало влаштований. Хоча машина ззовні менша за радянського "Москвича" цього ж класу, салон має більший. Зручніше сидіти на задньому сидінні. Багажник також спроектований італійцями дуже практично. Бак для пального розташований праворуч, а запаска - ліворуч. Якщо в дорозі одне з коліс пробється, то запаску витягнути навіть із повного багажника неважко
Володимир Мукан