05.04.2018

Цього дня почали робити найкомфортніший радянський всюдихід

Сьогодні, 5 квітня, 1977-го почали серійно виробляти автомобіль "Нива". Позашляховик малого класу зійшов із конвеєра на Волжському автомобільному заводі. За 41 рік випустили більше 2 млн авто.

Роботу над автомобілем почали у 1970-му. Тоді голова Ради міністрів СРСР Олексій Косигін поставив завдання зробити машину "для села". Спочатку конструктори хотіли збільшити кліренс "Жигулів", але після деяких напрацювань вирішили зробити принципово інший автомобіль.

 ВАЗ-2121 — став першим позашляховиком компактного класу. Автомобіль мав повний привід несучий кузов, незалежну підвіску і зручний салон. На першу модель ВАЗ-2121 встановили рядний карбюраторний чотирициліндровий двигун. Він розвивав 80 к.с. Максимальна швидкість — 137 км / год. 

Назву новинка отримала зі складених перших букв імен дітей провідних конструкторів автомобіля: Наталі, Ірини, Вадима і Андрія.

Перші ходові прототипи з'явилися 1972-го. "Ниву" тестували на Уралі та в Середній Азії. Авто порівнювали з англійським Land Rover і Range Rover. Після успішних випробувань у 1975-му підписали указ про постановку автомобіля на конвеєр. Вже 1976-го почали серійне виробництво.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Більше тисячі машин привезуть на найбільший технічний фестиваль України

 Спочатку випустили 50 ВАЗ-2121 "Нива". Партію приурочили до XXV з'їзду КПРС. Автомобілі розподілили по різних установах і організаціях у всі регіони Радянського Союзу. 

Вже через рік випустили 25 тис. авто. Згодом — 50 тис. і 70 тис. на рік. Спочатку "Нива" коштувала 9 тис. рублів. Тоді як "Волга" - 9,6 тис. Наприкінці 70-х автомобілі виросли у ціні. За "Ниву" просили — 11 тис. рублів. За "Волгу" - 9,8 тис.

За радянським автомобілем черги шикувалися не тільки в Союзі, але й у країнах Східної Європи. Загалом у 100 країн світу йшло 80% випущених авто. Його збирали у Бразилії, Еквадорі, Панамі і Чилі, Греції і навіть в Канаді.

"Ниву" активно продавали у Японії. В Австрії протягом декількох років машина займала 90% позашляхового сегмента ринку. Експортні моделі були кращі за ті, що готували для радянського ринку. Автомобіль оснащували панорамними дзеркалами, задніми двірниками. Авто мало розширені диски і спеціальну гуму, протитуманники, підніжки і захист фар.

1978-го ВАЗ-2121 визнали кращим автомобілем свого класу на міжнародній виставці в Брно. Він отримав золоту медаль. У 1980-му "Ниві" дали золоту медаль Познанської міжнародної ярмарки.
"Нива" встановила багато рекордів. У 1982-мупосіла третє місце в марафоні Париж-Дакар. 1998-го доїхала до базового табору гори Еверест. Він розташований на висоті 5,2 тис. м. Того ж року автомобіль підкорив Північний полюс. Його скинули з парашутом. Після приземлення на лід "Ниву" завели і вона доїхала до верхівки земної кулі.

Нагадаємо, багато елементів салону й вузлів у "Ниви" було від "Жигулі".

Олена Капнік