12.10.2018

Його називали "вухатим" - "Запорожцю" ЗАЗ-966 виповнилося 52 роки

12 жовтня 1966 року з конвеєра заводу "Комунар" зійшли перші моделі ЗАЗ-966. Легендарний радянський автомобіль святкує 52 річницю.

Робота над створенням моделі почалася ще 1960 року, одночасно з серійним  виробництвом її попередника - ЗАЗ-965. В кінці 1961 завод виробив перший дослідний зразок, який презентували на ВДНГ.  Серійне виробництво автомобіля почалося з 1966 року. Випускали машину до 1972 року.

 

 

ЗАЗ-966 відрізнявся від попередньої моделі кузовом седан. Також машина мала перероблену задню підвіску. Автомобіль отримав нову синхронізовану коробку передач.  По боках автомобіля знаходилися повітрозбірники. За це ЗАЗ-966 отримав прізвисько "Вухатий". За час виробництва розмір повітрозабірників змінювався, також у автомобіля з'явилися кутові поворотники. Новий ЗАЗ мав довжину у 3730 мм, що на 400 мм більше, ніж  у ЗАЗ-965. Також автомобіль був важчим.

Іграшковий автомобіль ЗАЗ-966
Іграшковий автомобіль ЗАЗ-966

Двигун моделі був таким ж, як у ЗАЗ-965 -  чотирициліндровий, з повітряним охолодженням, об"ємом 887 куб. см і потужністю 27-30 к.с.  

 

З 1967 року на "Запорожець" почали ставити модернізований двигун МеМЗ-968, який розвивав 40-43 к. с. Водночас об"єм двигуна збільшили до 1,2 л, відповідно зросла і витрата палива. Нові  машини отримали назву ЗАЗ-966В.
ЗАЗ єдиний у Радянському союзі мав модифікації для інвалідів. Такими зміненими версіями були ЗАЗ-966ВБ2 для людей з однією ушкодженою ногою, ЗАЗ-966ВБ для людей з обома пошкодженими ногами і ЗАЗ-966ВР для людей з пошкодженими рукою і ногою. В народі ці модифікації  називали "Інвалідками".

Завод випускав також експортний варіант моделі - ЗАЗ-966Е. Він мав торгове позначення Jalta ( "Ялта") або "Eliette" і відрізнявся від базових моделей покращеними споживчими якостями.

В Запорізькому машинобудівному інституті 1973 року сконструювали і зібрали перший електричний "Запорожець". Це був самке ЗАЗ-966.  Він проїжджав 100 км без дозарядки. Машина за 8 секунд розганялась до 60-ти кілометрів на годину.

 

 

Запланованого обсягу випуску в 150 тис. машин цієї моделі в рік досягти не вдалося.

Як повідомляв Автопогляд раніше, Nissan Leaf 2018 став лідером продажів електромобілів на європейському ринку.

 

Надія Поліщук