11.09.2020

І не машина, і не мотоцикл, а трайк - який транспортний засіб вже їде на "Ретрозліт OldCar"

Трайк – це техніка, яка заслуговує особливої уваги. Це щось середнє між машиною і мотоциклом, але так насправді не належить до жодних із цих категорій. Трайк – один із очікуваних експонатів цьогорічного "Ретрозльоту OldCar".

Саме його несхожість стала приводом для цього інтерв"ю. Бо для того, щоб до кінця зрозуміти трайк, необхідна розмова з його майстром та власником. А значить, новиною у соціальній мережі чи невеликим анонсом не обійтися.

Олександр Шендрик з міста Городища Черкаської області розповів, чим йому подобається трайк, чи обміняв він його на авто  та як ставляться до трайка інші учасники дорожнього руху.

Звідки взагалі взялися трайки?

– Вони пішли від інвалідських візків – в народі "моргуновки", – які теж були триколісні. Їх так і не визнали ані мотоциклами, ані машинами. Залишились мотоколясками. Пушкін писав вірші: "Родила царица в ночь не то сына, не то дочь, ни мышонка, ни лягушку, а неведому зверушку". Оце саме трайк – і не мотоцикл, і не машина.

В Америці теж були такі кастом-майстри. Коли з війни приходили люди без рук чи ніг, вигадали собі таку техніку, щоб пересуватися.

 

"Я його тому і не фарбую, що цей шик-блєск уже і надоїв, хочеться такого іржавого, побитого".

 

Як довго ви його майстрували?

Його починала робити одна людина, потім друга переробляла. А мені він дістався тоді, коли частина його вже була зроблена.

Я робив його роки два, взагалі не вилазячи з гаража. Деякі запчастини треба було довго чекати. Наприклад, кермо, колеса. Але до кінця він ще і не дороблений, бо там великий політ фантазії. Сидіння ще треба поробити такі, як "під старину", колір йому обрати. А, може, ми його ще шкірою обтягнемо. Я його тому і не фарбую, що цей шик-блєск уже і надоїв, хочеться такого іржавого, побитого.

Де ви взяли креслення, сам проєкт?

– Всі ці креслення – в голові. Спочатку ти цю картинку маєш в голові, а потім береш залізо і втілюєш свій задум у життя. А далі – все за принципом тика – вліво – вправо, додати – відняти. Це як скульптура. Так само як, закривши очі, можна собі уявити дівчину, так я бачу мотоцикли.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Американська мрія" - Chevrolet Impala 1975 року вирушає на OldCar

До речі, кожен майстер, будуючи мотоцикл чи машину, прирівнює його до жінок. Наприклад, японські машини чіткі, лагідні, вузькоокі. Такі в них і жінки. Американські – великі та прожерливі. І жінки в них такі ж. У німецьких машин суцільно зварена міцна рама. Так і в Німеччині буває незрозуміло – чи то жінка, чи чоловік іде. Італійська машина закружить тобі голову самою назвою – AlfaRomeo, Ferrari – і жінки італійські такі ж. А французька машина потребує за собою особливого догляду – треба вчасно все міняти, все їй купувати. І француженки такі ж. А наші, радянські, до хати, палаючої зайде, і коня на скаку запинить. І жінки у нас такі ж.

От ви мене запитали про креслення, а я вам вже цілу історію розповів, як ми їх бачимо.

 

"Кожен майстер, будуючи мотоцикл чи машину, прирівнює його до жінок. Наприклад, японські машини чіткі, лагідні, вузькоока. Такі в них і жінки".

 

Слюсарні роботи теж самі робили?

– Тюнінг і зовнішній вигляд – сам, а є такі деталі як, наприклад, колеса, то мої друзі робили. Кожен має займатися своєю справою. Якщо в тебе виходить малювати – малюй, а не роби мотори. А є такі, що вміють усе, а на ділі – нічого.

Трайки – це техніка лише кастомного виробницва?

– Зараз є й фабричні трайки, майже у кожній лінійці у Honda, Harley Davidson. Тобто вони роблять мотоцикли, а до них – підкатки. Можеш позаду до мотоцикла підкототи ще два колеса з крилами і в тебе буде триколесний мотоцикл. На них більше кажуть трицикли. А от про такі із додатковими місцями як у нас більше кажуть "трайки". А є ще трайки навиворіт – два колеса спереду, а не позаду.

У скільки вам обійшовся трайк?

– Я колись почав писати – в мене дійшло до тисячі доларів – і перестав робити записи. На моєму трайку колесо одне десь тисячу доларів коштувало, коли долар був по 8.

Взагалі бувають різні трайки. В мене – більше як мотоцикл, а от є в мене знайомий, дядя Вова з Білої Церкви, то в нього трайк рівня Ferrari. Він в нього такий низький і мотор там стоїть від іномарки.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чому вихідні із сім'єю краще проводити на "Ретрозльоті OldCar" - 5 аргументів

Куди і як часто на ньому їздите?

– У нас байсльоти майже щотижня в різних містах. Ось недавно приїхав з Кіровограда. Тут як усе позакривали, то особливо далеко на ньому і не поїздиш. Бо навколо кордони і Крим забрали. Закрили з усіх сторін.

 

"Мене колись запитали, як я ставилюся до автомобілів. А я кажу, дайте мені Lexus чи Ferrari і болгарку, я все одно його поріжу і зроблю з нього мотоцкл. Мені Lexus нецікавий, а от Lexus-трайк був би дуже нічого".

 

– На вашу думку, що краще – машина чи трайк? Чи обміняли б ви його на нову автівку, якби була змога?

Мене колись запитали, як я ставилюся до автомобілів. А я кажу, дайте мені Lexus чи Ferrari і болгарку, я все одно його поріжу і зроблю з нього мотоцкл. Мені Lexus нецікавий, а от Lexus-трайк був би дуже нічого.

Друг колись каже, оце мені тато подарував "Лексус", хочу його продати. Скільки ти за нього хочеш, питаю. Виявилось тисяч 10 – 13 доларів. А я кажу йому, давай його поріжемо, зробимо трайк і продамо за 30. Так у нас ще залишиться лобове скло, двері, фари. Ще й це продамо. А він каже, це тільки ти можеш два рази продати одну й ту саму річ, ще й заробити.

Скільки взагалі коштує трайк?

–Це недешеві речі. У мого друга, наприклад, трайк коштує тисяч 30 євро. Свій би я менше, ніж за 10 тисяч євро, не продав би. Бо він такий, що ще й гроші приносить – мене на ньому запрошують в телепередачі типу "Міняю жінку".

От бачите, як ми звичайний "Запорожець" вже продали за 10 тисяч доларів. А ще яку ми для нього рекламу зробили! І, що характерно, мотор коштує лише 3 тисячі гривень.

 

"Коли їду по трасі, інші водії мені дорогою поступаються – з повагою ставляться до такої техніки. Відчуваю себе як король доріг: їдеш – всі тобі машуть, вітають".

 

Яка особливість поведінки трайка на дорозі?

– Наприклад, як обминаєш ями – краще переднім колесом вскочити в неї, зате задніми проїдеш нормально. Або як бачиш яму, їдеш цілеспрямовано переднім колесом в неї, а перед самою ямою треба швидко зреагувати, щоб обминути її переднім колесом, а задні в тебе вже і так проїдуть. Взагалі оскільки кожен трайк зроблений вручну і кожен – індивідуальний, до нього треба звикати.

Яку швидкість він розвиває?

– В мене стоїть мотор від "Запорожця", а він любить, коли його розкручуєш. Коли їду в Одесу по прямій дорозі, – їду 110 – 120 км.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: На Ретрозльоті Old Car представлять унікальний ГАЗ-12 ЗіМ "Фаетон" 1949 року

Як на дорогах ставляться до трайка?

– Коли їду  трасою, інші водії мені дорогою поступаються – з повагою ставляться до такої техніки. Відчуваю себе як король доріг: їдеш – всі тобі машуть, вітають. Ми в Кіровоград на байзліт їхали, дядя Вова позаду їде, а я – попереду, бо в мене швидкість обмежена. А він позаду їде і бачить цю картину, каже, з вами три області привіталось, поки ви доїхали. А коли поліція зупиняє, не питає документів, а просто "можна сфотографуватися?". І починають один одного фотографувати. Тому я вже сам почав зупинятися. Їду, дивлюсь – патрульні стоять, включаю поворот, стаю, кажу: йдіть фотографуйтесь швидше, бо я через вас ніяк доїхати не можу.

 

"Коли поліція зупиняє, не питає документів, а просто "можна сфотографуватися? Тому я вже сам почав зупинятися. Їду, дивлюсь – патрульні стоять, включаю поворот, стаю, кажу: йдіть фотографуйтесь швидше, бо я через вас ніяк доїхати не можу".

 

– Скільки бензину їсть трайк?

Немало – 10 літрів, бо в нього широкі колеса. В машини під низом між парою лівих і парою правих колес дірка, а тут і позаду широкі колеса і спереду широке. Замість дірки – стіна. Крім того немає аеродинаміки – позаду стоять крісла, як лавочка. Виходить, що в мене їде чотири квадратних метри стіна. Через це і розход топлива більший.

Що вам найбільше подобається у трайку?

– В першу чергу, він мені подобається тим, що він усім подобається. Це те саме, що сказати, а як вам ця зачіска, чим вона вам подобається? Та тому що ви гарна, приваблива, велична. Так і на трайк кажуть – величний трайк. Цим він мені і подобається. Плюс комфорт. На ньому і музика стоїть, і багато речей можна покласти. Дівчата на ньому дуже люблять кататися. 

Це я вам ще швидко все розповів. Якщо довго його робити, уявіть, скільки розповідати, а потім, коли їздити на ньому – ще більше можна розповідати. Я приїду до вас у Київ – знову буду розповідати, а там як завжди набіжать телевізійники і почнуть показувати і у новинах, і кругом. А потім їдеш – "а ми вас по телевізору бачили". І я вже їм буду розповідати про ваш Ретрозліт. Трайк – це безкінечні розмови, тому що у тебе така техніка і образ життя зовсім інший.

Таїсія Алексеєва