03.10.2016

Відбувся ювілейний OldCarLand

Ось і закінчився п"ятий технічний фестиваль OldCarLand. Він проходив із 30 вересня по 2 жовтня на території Державного музею авіації у Києві. Захід організували клуб технічної класики OldCarServiсe та проект "Кофейбус".

Перший ювілей найбільшого фестивалю старовинної техніки України увінчався рекордним різноманіттям автомобілів, автобусів, двоколісної техніки та заходів для відвідувачів і власників ретро машин

Цього разу під крилами 90 бойових і цивільних літаків виставили 707 автомобілів. 36 із них ще ніколи не показували на подібних фестивалях і виставках. Десятки моделей серед представлених лишилися в одиничних екземплярах. Були автомобілі із непростою історією, які належали впливовим людям, або возили перших осіб держави. Показали моделі лімітованих серій — зі стандартним кузовом, але з переробленим начинням під потреби радянських спецслужб. Крім цього можна було побачити легковики середини минулого століття у повністю оригінальному стані із мінімальним пробігом.

Цікаво, що на захід приїхали автомобілі не тільки із України, а й із Польщі, Білорусі та Великобританії. Учасників із-за кордону щоразу стає більше, тому OldCarLand уже можна сміливо вважати міжнародним фестивалем. Так само більшає і відвідувачів. Цього разу на захід прийшла 32 тисячі людей.
Головною темою п'ятого OldCarLand стала ретро техніка, вироблена на території України — від велосипедів до вантажівок і автобусів. Українські машини вишикували на центральній алеї музею. Першим поставили автобус ЛАЗ-697М "Турист" 1973 року випуску. Він належить власнику Львівського автобусного заводу Ігорю Чуркіну. "Туриста" реставрували спеціально для автобусного музею. Проїхав він всього 800 км.

Ще одним цікавим експонатом став вітчизняний автобус "Чернігів". Такий виготовляли з 1955 року на шасі вантажівки ГАЗ-53. Неподалік від нього поставили єдину в Україні заводську "Таврію" з кузовом кабріолет. Дві такі у 1990-х роках випустили для майбутнього експорту в Грецію. Однак угода зірвалася й в масове виробництво кабріолети не пішли.

Вперше на заході показали Chevrolet Impala 1973 року із відкидним верхом. Його привіз клуб технічної класики OldCarServiсe. Автомобіль був одним із найпотужніших на фестивалі. Адже обладнаний 7,4-літровим двигуном на 390 кінських сил, який розганяє легковик до 100 км/год всього за 9 секунд. Також у експозиції OldCarServiсe з"явилася рідкісна Škoda-100 1975 року. Вона має економічний двигун, розташований ззаду, який споживає всередньому 8 літрів на 100 км.

Традиційно машини цього клубу технічної класики розмістили в ангарі. Серед них — американський Buick 1937 року зі шкіряним салоном і потужним двигуном на 120 кінських сил. Неподалік — найдоступніший німецький легковик 1930-х років — Opel Р4. Його можна було купити за 6 середніх зарплат. Дводверний кузов Opel збудований на дерев"яному каркасі, обтягнутий металом. Машина оснащена 1,1-літровим двигуном на 23 кінські сили.

Також на фестиваль привезли надзвичайно рідкісне спортивне купе Volkswagen Karmann Ghia 1966 року. Таке лише одне в Україні. Його пригнав львів"янин Андрій Кура. Автомобіль зроблений на базі Volkswagen Kafer — у нього такий самий двигун, трансмісія і ходова частина. Має нетипову як для Volkswagen емблему й підписи на панелі приладів португальською, бо зібраний у Бразилії.

Загалом на фестивалі показали автомобілі 59 марок. Наймасовішими після ЗАЗів і ГАЗів стали Mercedes-Benz. Було 28 машин цього бренду. Реставраційна майстерня V intage motors презентувала чудово відновлений Mercedes-Benz 230 Pullman Limousine 1938 року. Власник Сергій Мішта знайшов авто в Криму 6 років тому. Легковик по двері вріс у землю. Завдяки непоганому збереженню каркасу кузова і більшості металевих панелей, машину вдалося відновити із близькістю до оригіналу.
Найстаріший автомобіль фестивалю — американський чотиридверний Buick 1924 року. Його привіз із Запоріжжя клуб "Фаетон". Це одна з перших американських моделей, обладнана гальмами передніх коліс. Машина оснащена оригінальними дерев'яними колісними дисками.

Майстерня DCS із Дніпра привезла легендарний французький автомобіль Citro"n DS, який випускали із 1955 по 1975 рік. Машина відомане лише тим, що на такій їздив кіногерой Фантомас і французький президент Шарль Де Голь. Citro"n DS суттєво випереджав час, у його конструкції застосовані сміливі та інноваційні на той час інженерні рішення — передній привід, гідравлічна підвіска та точне рульове керування. Цікаво, що педалі зчеплення як і гальм, машина не має. Зчеплення вмикається автоматично, а замість педалі гальма — кнопка у підлозі. Власнику легковика вручили приз глядацьких симпатій. Крім цієї машини дніпровці привезли представницький Opel Admiral, який випускали із 1935 по 1937 рік. Його визнали найелегантнішим автомобілем фестивалю.

Було чимало і військової техніки — від часів Другої світової війни до теперішнього АТО. Із Запоріжжя доставили американські Dodge, Willys і Studebaker, які США надавали СРСР для війни за лендлізом. Клуб "Самоход" із Харкова показав радянський бронеавтомобіль БА-20М, що випускали із 1939 по 1942 рік. Власнику машини Олександру Осетрову вручили диплом за найрідкісніший бронеавтомобіль OldCarLand.

Із сучасних броньовиків презенували вітчизняний "КрАЗ Козак", призначений для доставки військових через лінію вогню. Він витримує автоматні обстріли та вибухи мін під днищем. Полк "Азов" привіз саморобного броньовика на базі КамАЗа, обшитого бронею. Військові назвали її "Пряник". Машина витримує постріли із стрілецької зброї. Брала участь у визволенні Маріуполя та Іловайська від окупантів.

Найстарішим автобусом фестивалю став ЗИС-155 із парку "Київпастрансу". Такий виробляли із 1949 по 1957 рік. Екслюзивним експонатом серед громадського транспорту була "Конка" — трамвай із кінською тягою, що їздив Києвом із 1891 року.

На OldCarLand показали ще й три десятки велосипедів, скутерів і мотоциклів. Найстарший із них — німецький мотоцикл Zündapp KS 750 1939 року випуску. Такі постачали для армії Вермахту. Він легко проходить бездоріжжя. Без шкоди для двигуна долає неглибокі водойми та може працювати із простреленим баком. Найкращим мотороллером визнали радянську "Вятку" ВП-150. За найкраще збережений велосипед нагороду отримав Дмитро Позняк із запорізького автоклубу "Фаетон". Він привіз двомісний тандем ХВЗ 1970-х років випуску. Велосипед має повністю оригінальний стан.
Кожні дві години фестивалю проходили цікаві заходи — вікторини, дефіле, пробіги У суботу відбулося ралі "Ніч музеїв". О 22:22 власники близько двох десятків ретро автомобілів за заданим маршрутом об"їздили столичні музеї.

Наступного дня відбувся пробіг ретро скутеристів. Точкою прибуття для півсотні двоколісного транспорту став Державний музей авіації. Потім Комісія історії автомобілізації України та історичних транспортних засобів провела оцінку автентичності деяких автомобілів. Завершився ювілейний OldCarLand урочистою презентацією машин і нагородженням їхніх власників у 28 номінаціях.

Нагадаємо, фестиваль старовинної техніки OldCarLand проходить двічі на рік — весною та восени. З 2014 року він є головним автомобільним заходом України.

Володимир Мукан