22.09.2018

На OldCarLand 2018 приїде автомобіль, що поставив США на колеса

У Київ вперше привезуть легендарний американський автомобіль Ford Model T. Побачити раритетне авто можна буде на фестивалі OldCarLand, що 28-30 вересня відбуватиметься на ВДНГ у Києві.

Саме Ford T вперше почали виробляти на конвеєрі, він став наймасовішою моделлю початку ХХ століття.  З 1908 по 1927 рік виробник Ford Motor Company виготовив 16,5 млн машин цієї моделі. Рекорд лише через півстоліття побив  Volkswagen Kafer.

Незважчаючи на масовість, такі машини є рідкісними для України. Їх в країні не більше п"яти.  Ford T в оригінальному стані привезуть із запорізького автомобільного музею "Фаетон".

Перший автомобіль Ford T побудували 27 вересня 1908-го року на заводі Пікетт у Детройті, американського штату Мічиган. У народі машину називали "Бляшанкою Ліззі" - найпопулярнішим іменем бігових коней.

Засновник і власник компанії Генрі Форд прагнув сконструювати  дешевий і надійний автомобіль.

Раму машини виготовляли з міцної сталі.  Легковик мав відкритий кузов-фаетон. З 1914 Форд почав встановлювати на деяких авто закритий кузов-седан. У авто було три дверці.  Біля водія дверей не було, і щоб вилізти з машини, йому доводилося перелазити через сидіння праворуч. Лобове скло не входило в стандартну комплектацію, його замовляли окремо. При цьому в дерев'яну перегородку між моторним відсіком і салоном встановлювали поперечну сталеву балку для жорсткості. Інакше на вибоїнах скло тріскалося. Спідометр також не  входив у список стандартного устаткування Model T. За нього теж треба було доплачувати.

Кермо встановлювали дерев'яне, діаметром 36 см з бронзовими спицями. Під ним праворуч - два коротких бронзових важелі з твердими гумовими руків"ями. Важелі відповідали за задній хід, увімкнення трансмісійного гальма і нейтральну передачу.  На підлозі були дві педалі - лівою вмикали першу передачу, правою - заднє колісне гальмо і задній хід. В інструкціях тих років водієві для аварійної зупинки рекомендували натиснути одночасно на обидві педалі і потягнути важіль трансмісійного гальма назад до упору. У деяких штатах водії Ford T отримували навіть окремі водійські посвідчення.  

Двигун моделі Ford T ще на початку 1900-х розробив сам Генрі Форд. Це був чотирициліндровий бензиновий силовий агрегат. Блок відливали з чавуну в одній деталі разом з водяною сорочкою системи охолодження. Для тих років це було технологічним проривом. При об"ємі 2,9 л двигун  видавав 22,5 к с потужності. Двигун був доволі гучним, незважаючи на наявність глушника.

Заводити автомобіль потрібно було спеціальною ручкою біля решітки радіатора. Через це звичною справою були вивихнуті пальці водіїв. Бензин надходив до мотору самопливом, і при русі на підйом двигун глохнув. Американці додумалися підніматися на гірки заднім ходом, щоб авто не припиняло роботи.

Паливний бак ємністю 37,5 л встановлювали під сидіннями і з'єднували з рамою сталевими хомутами.

Максимальна швидкість "Бляшанки Ліззі" - близько 70 км/год, хоча екземпляри, які брали участь автоперегонах, розганялися і до 150 км/год.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 4 найстаріших автомобілів "РетроФесту"

Фари працювали від магнето і за низьких обертів силового агрегату світили дуже тьмяно. Щоб в нічний час бачити перед собою дорогу, доводилося їздити на пониженій передачі.

На вартість Ford T  впливали успіхи у модернізації конвеєрного збирання. З початку  виробництва 1908 року автомобіль коштував 825 доларів, у 1916-1917 ціну знизили до 350. 1924 року дводверку з відкидним верхом можна було купити вже за 265 доларів.  Інші авто у цей період коштували не менше 1 тис. доларів. Вже за 1909 рік продали більше 12 тисяч Ford T.

З 1913 року вже працював конвеєр. Процес виробництва двигуна поділили на 84 операції, що виконували 84 робітники. Час збирання силового агрегату скоротився на 40 хвилин. Уже 1914 року термін виготовлення шасі скоротився з 12 години до двох. Також  Генрі Форд підняв зарплату працівникам до 5 доларів у день. Навіть низькокваліфіковані робітники підприємства заробляли близько 100 доларів на місяць і могли купити свою ж Model T. На заводі існувала певна особливість з видачі зарплати. Інженери конвеєрної лінії отримували погодинну зарплату тоді, коли конвеєр працював справно. Як тільки щось виходило з ладу і їм треба було лагодити конвеєр, то лічильних їхньої зарплати зупинявся. Також робітників на заводах Форда заохочували за тверезість і здоровий спосіб життя. Робочим-непитущим виплачували щоденну надбавку 25-75 центів.

"Справжній автомобіль може бути будь-якого кольору за умови, що він чорний", - говорив Генрі Форд. Проте фарбувати автомобілі у чорний колір почали лише 1913 року. Раніше покупці могли вибрати сірий, темно-зелений або темно-червоний колір кузова.  

Після Першої Світової війни виробництво Ford Т перейшло мільйонний рубіж.  Це були найбільші обсяги автомобільного виробництва у світі. Ford T став також першою міжнародною моделлю: - 1911 року завод з його складання відкрили в Англії, 1926-го -  в Німеччині.

Раніше Автопогляд  повідомляв, про військову техніку, яка приїде на OldCarLand.  На фестивалі представлять танк Т-34, БТР-152 та інші воєнні автомобілі.

 

Надія Поліщук