01.04.2021

Середній вік машин в Україні 22 роки - експерт пояснив, чому українці інакше стали ставитися до машин

В Україні на тисячу осіб припадає 245 автомобілів. Найвищий показник автомобілізації в межах країни - в столиці. Там на тисячу людей припадає понад 407 машин. Такі результати офіційної статистики оприлюднили минулого місяця.

- Зараз кількість автомобілів в Україні збільшується за рахунок вживаних машин. Якщо 2008 року за 200 тисяч гривень можна було купити нове авто або вживане вищого класу, то зараз ні. Не враховуючи доступність китайських чи російських машин, хороші нові моделі коштують від півмільйона гривень, - каже порталу Автопогляд автоексперт і журналіст Тарас Брязгунов. 

 
 Чому так істотно зріс автопарк в Україні порівняно з 1991 роком?
 
– Тоді імпорт був фактично заборонений. Новий автомобіль в СССР більше бив по кишені ніж зараз купівля вживаного авто. У 1991 році на 1000 громадян припадало 58 автомобілів. Нагадаю, зараз  в Україні рекордні за історію країни 245 машин на 1000 осіб. Якщо порівняти у США - 800, у Польщі - 571. Є відкладений попит, українці закривають дефіцит. 
 
Автомобіль в Україні вже став не дорогою покупкою, а просто засобом пересування?
 
– Якщо автомобіль вживаний — це засіб для пересування, новий — не для всіх. У 2008 купівля нового авто була більш можлива. Той, хто тоді міг купити автомобіль із салону, зараз обирає вживаний, але на клас вищий. Це - французькі, німецькі, американські авто. Вони більш потужні, економічні, зручні.  Автовиробники співпрацюють з банками на ексклюзивних умовах, низки банків мають приємні програми для покупця. Щоб придбати новий автомобіль у безвідсотковий кредит, або з низьким відсотком річних, необхідно внести приблизну половину ціни від загальної вартості. 

Які основні джерела поповнення автопарку вживаних авто в Україні?

– Основні джерела — Європа і США. В Америці такий страховий ринок, що навіть попри критичне ДТП автовласнику сплачують відшкодування. Тому там  вигідно продати авто і купити нове. Ціни автомобілів з США дуже лояльні. В Європі громадяни намагаються позбутися саме старих авто. Там діють нові екологічні стандарти, вводять  транспортні податки на старі авто. В деяких країнах власнику авто з низьким екостандартом встановлюють незручні умови користування, наприклад, забороняють в"їзд в центр міста. Сучасні євростандарти в Україні нижчі ніж у Європі, тому авто з низькими показниками екологічності завозять до нас.

Середній вік машин в Україні понад 10 років. Вживаних машин більшає. Чи можна говорити, що за 4-5 років у нас буде найстаріший автопарк в Європі?

– Він вже найстарший. 2020 року середній вік вживаного автомобіля складав 22,7 роки. При чому євробляхи не рахуються, бо більшість з них досі не розмитнені. Зараз завозять здебільшого машини до 8 років, адже чим новіша  машина, тим дешевше розмитнення.

 

 

Які недоліки того, що в Україні буде більшість машин віком 22 роки плюс?

– Інфраструктура не готова для тої кількості авто. Катастрофічно не вистачає паркінгів, міста потерпають від заторів. У вживаних автомобілів вирізані каталізатори. Через те, що автомобілі мають низькі стандарти екологічної безпеки це негативно впливає на екологію. Поки про потенціал електромашин говорити рано, адже вони складають 1 відсоток від загальної кількості проданих нових і вживаних авто. Техогляд - теж відкрите питання, адже Євросоюз зобов"язує його повернути. Невідомо що робити з автомобілями, які його не пройдуть потім, адже на час  ввезення і розмитнення у цьому не було необхідності.

Як це вплине на ринок загалом?

– Вже певною мірою впливає. Порівняно з 2014 роком, ціни на вживані авто помітно знизились. Карантинні обмеження, зупинка громадського транспорту та небезпека  збільшила попит.

Можливо, з'явиться більше вигідних пропозицій вживаних машин чи зміняться умови продажу цих автівок? 

– У Європі та США попит на вживані машини теж зріс. В  країнах Європи збільшується кількість обмежень на авто з застарілими екостандартами. Відповідно такі авто  потраплять до Польщі, звідти - до нас. В Україні є достатньо ринків, майданчиків для купівлі вживаних автомобілів. Найбільш популярний сервіс "під замовлення", коли авто відсутнє в Україні, але його привезуть за бажанням замовника і допоможуть з розмитненням. 

Чи є якась стратегія у влади як розвивати цей ринок? 

– Обіцяли законопроєкт з врегулювання ситуації на авторинку, але він не готовий. Поки діє компроміс з власниками автоблях. Їм запропонували лояльні умови для розмитнення авто.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: В Україні створили електромобіль із запасом ходу, як в Nissan Leaf

Якою б вона мала бути?

– Знайти компроміс з людьми, які бажають мати авто. Ціна на розмитнення автомобіля має бути незахмарною, але все ж слід поставити запобіжники. Є машини одного року випуску, але  з різними екостандартами. Було б доцільним встановити різні ціни на оподаткування. Маєш авто з нижчим рівнем екостандарту - платиш більше. Для ретроавтомобілів, колекційних авто треба розробити окремий закон і ввести окреме оподаткування. Необхідні радикальні кроки - побудова нових автомагістралей, мостів, а не покращення того, що є. Для прикладу, Київ входить у першу десятку міст світу за кількістю заторів. Паркінги будують за містом, але вони надто маленькі. Інфраструктура країни ще потребує колосальних змін та затрат.

 

 

Автопогляд