18.12.2013

Двигун першого автомобіля завівся у новорічну ніч

Карл Бенц
Карл Бенц

Народився майбутній винахідник 25 листопада 1844 року в місті Карлсруе (Німеччина). Оскільки його батько працював залізничником, Карл ще змалку зацікавився технікою. Після закінчення гімназії юнак пішов вчитися до Політехнічного ліцею.

З 1864 до 1870 року Бенц працює у різних фірмах проектувальником, дизайнером і завідувачем виробництва. 1871 року засновує у Мангеймі власне підприємство - ливарний цех. Наступного року одружується з Бертою Рінгер, таким чином отримує чималий посаг. Дружина протягом всього життя всіляко підтримувала його й допомагала.

Сталеливарне підприємство Бенца виявилося збитковим. Воно так і не почало приносити прибутків. За кілька років його фірма збанкротувала. Проте винахідливий німець не впадає у розпач. Він береться за розробку власного двигуна внутрішнього згоряння. Проблема теплових моторів зацікавила Бенца ще під час навчання у ліцеї.  На той час силовий агрегат на 4 такти вже винайшов німець Ніколас Отто. Тому Карл береться за розробку двотактного двигуна.

Протягом двох років Карл цілими днями працює, і ось, у новорічну ніч 1879 року, настає довгоочікувана мить – двигун запрацював! Карл Бенц так пише про цю подію у власних спогадах: "І знову стоїмо перед мотором, наче перед найскладнішою загадкою. Сильно колотиться серце. Повертаю заводну важіль і... дир, дир, дир — машина відгукнулась! З приємною регулярністю йдуть один за одним звуки, що стануть музикою майбутнього. Більше години ми слухаємо цю одноманітну пісню, аж тут починають лунати дзвони. В ту мить нам здалося, що вони провіщають не тільки настання Нового року, а й початок нової ери, ритм якій буде задано ритмом роботи двигуна".

Одне з креслень триколісного автомобіля Бенца
Одне з креслень триколісного автомобіля Бенца

Після цього Карл Бенц засновує в Мангеймі фабрику з виробництва власних моторів. Їх купували для виробництва, тому фабрика почала давала непогані прибутки. Проте управління підприємством не лишало часу для нових експериментів. Через це 1883 року винахідник зі своїми друзями комерсантом Максом Розе й техніком Фрідріхом Есслінгером відкриває нову компанію Веnz & Со… Прибутки знову йдуть вгору і в Бенца з’являються гроші для розробки самохідного екіпажу.

Для майбутнього автомобіля Карл Бенц проектує новий 4-тактний двигун, встановлює його не в каретний кузов як Готліб Даймлер, а створює візок своєї конструкції.

Карл Бенц на своєму автомобілі після першого виїзду у місто
Карл Бенц на своєму автомобілі після першого виїзду у місто

Патент, присвоєний Карлу Бенцу. До нього автомобілів із двигоном внутрішнього згоряння ще ніхто ніколи не створював
Патент, присвоєний Карлу Бенцу. До нього автомобілів із двигоном внутрішнього згоряння ще ніхто ніколи не створював

Вже 29 січня 1886 року на машину Бенца видали імперський патент з номером 37435. Через сім місяців, у липні, відбулася перша поїздка містом. Мешканці Мангейма були вражені, адже у візок не були запряжені коні. Триколісний екіпаж рухався самотужки, його тягнув одноциліндровий двигун на 0,9 к.с. обсягом 0,9 л.  Максимальну потужність він досягав при 400 об/хв. Силовий агрегат мав водяне охолодження і був розташований ззаду кузова у горизонтальному положенні. Колінчастий вал та великий маховик були нічим не закриті. Завдяки пасу й ланцюгам, двигун обертав задні колеса.  Незважаючи на простоту конструкції самохідного екіпажу, Карл Бенц використав технології, що випереджали час. Наприклад, електрозапалювання, механічний привід впускного клапана тощо.  Замість керма перша машина, мала румпель. Розанялася до до 15 км/год. Розрахована була на двох осіб – водія і пасажира.

Двигун машини був нічим не закритий. Він приводив колеса у рух через ланцюгові передачі та великий маховик
Двигун машини був нічим не закритий. Він приводив колеса у рух через ланцюгові передачі та великий маховик

Перша поїздка на дітищі Карла Бенца була дуже короткою. Машина проїхала всього 100 метрів, для подальшої їзди забракло бензину, адже паливного баку не передбачили. Замість нього стояла пляшка із бензином.

Згодом машину обладнали не лише баком для пального, а й потужнішим 1,7-літровим двигуном із двоступеневою коробкою передач. Модель Patent-Motorwagen почали випускати 1890 року, через 3 роки стали робити й чотириколісне авто Victoria з 3,5-сильним одноциліндровим силовим агрегатом обсягом 2,9 літри. Наступною моделлю була Benz Velo. Її почали робити 1894 року, машину обладнали одноциліндровим силовим агрегатом  на 1,5 к.с..Ці моделі продавали переважно у Франції. А вже 1902 року на підприємстві Бенца створили нову модельParcifal. Участь у проектуванні цього автомобіля брали французькі інженери. Цей факт спричинив скандал співвласників підприємства і Банца. Тому через рік він пішов із компанії. Через рік повернувся туди як консультант, бо не міг просто кинути справу життя. Коли 1926 року компанії «Даймлер» і «Бенц» обєдналися, винахідник увійшов у раду директорів. Бенц так і не зустрівся із Готлібом Даймлером, але бачив, як його винахід завойовує світ.  

 

Креслення першого автомобіля. На відміну від Готліба Даймлера, Карл Бенц вирішив не ставити свій двигун на карету для коней. Сам розробив і створив спеціальне шасі нової конструкції
Креслення першого автомобіля. На відміну від Готліба Даймлера, Карл Бенц вирішив не ставити свій двигун на карету для коней. Сам розробив і створив спеціальне шасі нової конструкції

 

Перша машина не мала керма. Повороти здійснювалися за допомогою важеля.
Перша машина не мала керма. Повороти здійснювалися за допомогою важеля.

 

 

Перший автомобіль Бенц на "Автошоу" в Києві 2011 року. Машину привезли на виставку із музею в Штутгарті
Перший автомобіль Бенц на "Автошоу" в Києві 2011 року. Машину привезли на виставку із музею в Штутгарті

 

За матеріалами  журналу «Сигнал»

Підготував Володимир Мукан

Автопогляд