23.03.2020

Талановитий і таємничий - як Рудольф Дизель зник із корабля

18 березня 1858 року народився німецький інженер, винахідник Рудольф Дизель. Він створив двигун внутрішнього згоряння, який на його честь назвали "дизельним двигуном". Він відрізняється від бензинового тим, що використовує легке нафтове пальне, у ньому не було карбюратора, а у циліндр під час першого такту поршня заходить повітря, а не паливно-повітряна суміш. 
 

"Видатна роль Дизеля не тільки для автомобілізму. Він просто винайшов альтернативний до бензинового варіант двигуна, який широко застосовували не тільки в автомобілях, але і в судноплавстві, і в залізничній справі. Це був принципово новий двигун, що працював на солярці, на іншому, більш дешевому паливі", - розповів "Автопогляду" автоісторик Володимир Вінник

Рудольф Дизель народився в Парижі у сім"ї палітурника книжок. Навчався у Німеччині, закінчив спочатку училище, а потім Аугсбургську політехнічну школу. Після цього його запросили у Мюнхенську Вищу технічну школу, яку він 1880 року закінчив, склавши випускні іспити з найкращими результатами з початку її існування.

28 лютого 1892 Рудольф Дизель отримав патент під назвою "Робочий процес і спосіб виконання одноциліндрового і багатоциліндрового двигунів". Саме цю дату вважають днем ​​народження дизельних двигунів.

З 1893 року Дизель вів розробки нового двигуна на Аугсбургському машинобудівному заводі за фінансової участі компаній Фрідріха Круппа та братів Зульцер. Інженер створив кілька моделей, але перший функціонуючий двигун, призначений для серійного виробництва, Дизель розробив 1897 року. Потужність силового агрегата складала 20 кінських сил при 172 обертах в хвилину, ККД 28% при вазі 5 тонн.

Це значно перевершувало існуючі двигуни Отто з ККД 20% і суднові парові турбіни з ККД 12%, що викликало негайний інтерес промисловості. Двигун Дизеля одразу ж знайшов застосування і його гідно оцінили в багатьох країнах.

1 січня 1898 року Дизель відкрив власний завод із виробництва дизельних двигунів. Робота йшла успішно. Перший корабель із дизельним двигуном побудували у 1903 році, через п'ять років зробили також перший дизельний силовий агрегат малих розмірів, перший вантажний автомобіль і перший локомотив на дизельному двигуні. 1936 року вперше запустили у серійне виробництво легковий автомобіль на "дизелі". Це був німецький легковик Mercedes-Benz-260D.

Рудольф Дизель був доволі загадковою і таємничою людиною. "Він любив зникати, не любив вести відкритий спосіб життя. Він, як належить деяким німцям, наганяв на себе фльор таємничості", - додає Володимир Вінник. 

29 вересня 1913 Рудольф Дизель відправився з Антверпена на борту порома "Дрезден" в Лондон на відкриття нового заводу однієї з компаній, яка виробляла двигуни його конструкції. Після того, як увечері відправився в свою каюту, його більше ніхто не бачив. Через кілька тижнів німецькі рибалки знайшли у морі тіло добре одягненного чоловіка.

За морським звичаєм тіло залишили у воді. Син Рудольфа Дизеля упізнав зняті з тіла кільця, як належали його батькові. Висувалися версії про самогубство або вбивство Дизеля. Точні обставини його смерті так і не з'ясували.

"Його вкрали англійці, - переконаний Володимир Вінник. - Англійці, підводна розвідка, підводний човен. Це відомо, але про це не дуже говорять, бо з тим човном щось сталося, і вони усі загинули. Нічого надприродного тут немає". 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 109 років "Духу екстазу": емблема Rolls-Royce відзначає свій день народження

Нагадаємо, що протягом 1970-2000 років дизельні двигуни стали дуже популярними у легкових європейських марок. Практично кожна модель мала дизельну версію. Основна перевага дизеля - в меншому споживанні палива і кращій тязі. Головними недоліками цього типу силових агрегатів був високий рівень шуму, вібрацій і чутливість до холоду. 

Костянтин Гуменний