05.06.2014

Вадим Навроцький обладнав ретро-автобуси у кав'ярні

 

Відновлені ретро-автобуси ЛАЗ і ПАЗ показали на виставці "Кава по-київськи". Захід відбувся у неділю на столичному стадіоні Національного університету біоресурсів і природокористування. Туди привезли близько 40 старовинних і ексклюзивних автомобілів.

Біля входу на стадіон стоїть ПАЗ-672 1979 року випуску. У ньому продають каву. Тим, хто має талони у вигляді стандартних проїзди них квитків із написом "Безкоштовне еспресо", кавою пригощають без оплати .

- Але квиток потрібно закомпостувати, тільки тоді він дійсний, - попереджає Вадим Навроцький, власник автобуса і один з організаторів виставки. – ПАЗ найновіший із моїх автобусів, виконаний у рок-н-рольному стилі. Зараз покажу щойно відновлений ЛАЗ 1971 року випуску.

Чоловік підводить до великого ЛАЗа 695М.  Він має плавні форми корпусу, між круглими фарами встановлена велика літера "Л" і хромований молдинг, схожий на усмішку. Весь кузов розмальований знаковими місцями та речами Києва. Біля заднього колеса зображений червоний корпус Університету ім.Т.Шевченка, біля переднього – Володимирський собор, спереду – фотоапарат "Київ". Його намальований об"єктив плавно переходить у фару автобуса.

- Автобус розмальовував художник із Тернополя Юрій Яготин. Він зобразив багато деталей, характерних для періоду, в який їздив цей ЛАЗ. Наприклад,  фотоапарат "Київ" робили , який випускали із 1971 по 1986 рік. В ту ж епоху навпроти будинку профспілок стояли такі ліхтарі, як тут намальовані, - розповідає Вадим Навроцький. – Для мене важлива не лише реставрація транспорту, але і його історична цінність. Хочеться, аби він передавав собою дух епохи 1960-1970-х років.

ЛАЗ 695М на Львівському автобусному заводі виробляли з 1969 по 1976 рік. За цей час випустили 52077 одиниць. Ця модель – удосконалений ЛАЗ 695Е. Новіший ЛАЗ має високі бічні вікна, замість масивного повітрозбірника ззаду встановлені вентиляційні решітки на боковинах. Є гідропідсилювач керма.

- Через останню літеру в індексі моделі цей автобус називали Машкою або Марусею. Його попередника ЛАЗ-695Е називали Єленою. Така традиція серед водіїв наскільки сильно вкорінилася, що 1997 року почали випускати ЛАЗ-173 і офіційно назвали його "Ярослава".

На заводі автобус оснащували 6-літровим 8-циліндровим двигуном ЗІЛ-130 потужністю 148 к.с.. Коробку передач встановлювали 5-ступеневу. На відміну від ЛАЗ 695Е,  "Маруся" мала більш досконалий угорський задній міст.

- Цей автобус і досі добре їздить. Він зберігся в непоганому стані, - каже власник Вадим Навроцький. – Мені його продав начальник металобази. Цей ЛАЗ здали на брухт, а чоловікові стало його шкода і він знайшов мене через інтернет. Одне підприємство купило автобус у Львові на заводі. Дало його молодому водієві, який проїздив на ньому сорок років. Коли пішов на пенсію, автобус списали. Завдяки тому, що ЛАЗ був під наглядом однієї людини, він добре зберігся.

ЛАЗ має майже всі оригінальні деталі — кермо, сидіння, прилади. Вадим Навроцький принципово не ставить інших запчастин. Хоче зберегти зовнішній вигляд аутентичним.

- На пошук задніх ліхтарів витратив цілий місяць. Видивлявся їх у Києві по різних барахолках. За штуку віддав 200 гривень. Емблему запитував по різних автобазах і серед колишніх водіїв. Єдине, що зараз неможливо дістати, це оригінальні ковпаки на колеса, вони з алюмінію. Майже всі вже давно здали в пункти вторсировини.

На відміну від вигляду кузова, салон автобуса змінений. Він переобладнаний на кав"ярню. Є стійка для кавового апарату. Автобусні сидіння із високою спинкою розвернуті одне навпроти одного. Між ними стоять невеликі столи. Інтер"єр  оздоблений речами, популярними у 1950-1980-х роках. Тут є фотоапарати ФЕД, перша відеокамера, приймачі та бобінні магнітофони. Стеля та стіни обклеєні старими газетами.

- Цей скоро працюватиме на Солом"янці, біля КІСІ. Це один із моїх восьми автобусів-кав"ярень, назвав їх "проект Кофейбус". Кожен із них має свій номер. Наприклад, "пазік" - "Кофейбус-5". Є ще "Кофейбус-4", який працював на харківському заводі ФЕТ, він зараз на реставрації. Номери присвоюю за порядком покупки. Тролейбус також зараз на ремонті, він – "Кофейбус-7".

Захопився Вадим Навроцький автобусами 2009 року. Тоді купив ЛАЗ-695М 1968 року випуску.

- Натрапив на нього в інтернеті. Мені ці "усміхнені" автобуси завжди подобалися. Вони нагадують дитинство. Тримати такий десь у гаражі немає смислу. Перевозити людей 50-річним автобусом навряд чи дозволять. Вирішив зробити з нього переїзну кав'ярню. Потім це перетворилося на хобі. Як тільки знаходив старі автобуси, купував і переобладнував на кав"ярню. Я кавоман, каву для них вожу сам з Італії.

 

 

 

 

 

 

 

 

Володимир Мукан